הסוגייה העיקרית המוצגת בסרט:
התמודדות עם חששות נפוצים של זקנים במסגרת בית אבות. ביניהם: קשיי המעבר וההתאקלמות בבית אבות. הדרך שבה צריכים לעבור זקנים כדי להשיג הרגשת ביטחון, שייכות, נוחות, שליטה ואוטונומיה על גופם, חיי חברה ותעסוקה לצד ניתוק מהרגלים, זיכרונות, והבית המוכר.
החששות שמתוארים בסרט עמם מתמודדים זקנים:
1. החשש מבדידות והרגשת חוסר שייכות לסביבת בית האבות – תלונות על זה שאף אחד לא מגיע לביקור. שאין לו חברה והרגשתו אינה טובה באופן כללי.
2. החשש מלאכול אוכל לא טוב – תלונות על מרק קר יחד. תלונות על חדר האוכל והגעגוע למבטח בבית.
3. החשש מקבלת טיפול לא טוב – מגישים אוכל ואחד הזקנים מתלונן שהוא מקבל אחרון. הייתה תקרית אלימות במקלחת.
ההתמודדות עם חששות אלו:
1. התמודדות עם בדידות והרגשת חוסר שייכות לסביבת בית האבות – הזקן מתקשר הרבה הביתה ומשוחח עם אשתו. הוא מעוניין בביקורים רבים של ילדיו. כמו כן הוא רוצה להיות מעורב במצבם ומבקש שלא יסתירו ממנו דבר. ילדיו מגיעים לביקור. הוא מקבל מכולם תמיכה ועידוד להשתלב בכמה שיותר פעילויות חברתיות. מעודדים אותו להתקרב לאנשים להזמין וליזום מפגשים חברתיים. להיות סבלני ואקטיבי ולרצות להכיר אנשים חדשים אשר יקלו על תחושת הבדידות.
2. התמודדות עם החשש מלאכול אוכל לא טוב – הזקנים מדברים ביניהם, משתתפים בבעיה. הם יוזמים שיחה עם המנהל.
3. התמודדות עם החשש מקבלת טיפול לא טוב – התארגנות קבוצתית ותלונה למנהל. טיפול באלימות.
יתרונות מגורים בבית אבות:
1. הימצאות בחברת אנשים באותו הגיל -הם נפגשים בחדר האוכל ובחצר, רובם מדברים על נושאים משותפים, תומכים אחד בשני ברגעים קשים, ופותרים בעיות ביחד תוך שימוש בכוחם כקבוצה.
2. טיפול מפוקח ומקצועי – מסגרת שמספקת באופן מבוקר ומקצועי את רוב צורכיהם של הזקנים. הזקנים התארגנו התלוננו על המטפל ודרשו טיפול נאות. המנהל היה קשוב והבטיח לטפל.
3. אפשרות לעסוק בעבודות יצירה ולשחק משחקי חברה – בסרט נראים הזקנים משחקים שחמט, סורגים ויוצרים עבודות בחימר.
הסרט המעבר
הסוגייה המרכזית המוצגת בסרט:
מערכת היחסים בין הורה זקן בעולם המערבי לבין ילדיו שמתמודדים עם נטל הטיפול בוא. הסבתא האלמנה חווה בדידות, תלות בבנותיה, ניתוק מהסביבה המוכרת לה וקושי בהסתגלות לסביבה חדשה, ובנותיה שמרגישות מחויבות לטפל בה, מתמודדות עם קשיים ועם נטל הטיפול בסבתא, במשפחה ובעבודה.
החששות שמתוארים בסרט עמם מתמודדים זקנים:
1. החשש מפגיעה בניידות (בעקבות ראיה שנפגעה עם הגיל) – הסבתא מסרבת להשלים עם העובדה שהיא מוגבלת והיא אינה יכולה לנסוע באופן עצמאי באוטובוס.
2. החשש מאובן הכנסות ומצב כלכלי ירוד (בעקבות הפסקת עבודה) – הסבתא בוחרת לנסוע באוטובוס כדי לחסוך כסף.
3. החשש מבדידות – הסבתא אינה רוצה לעבור לגור בבית קטן ומקסים במושב פסטוראלי מכיוון שהיא חוששת מבדידות, מסביבה "שקטה מדי" ומחסור בקרבת אנשים ומשפחה.
4. החשש משינוי וניתוק – חשש מהמעבר וחשש ממקום חדש. הסבתא אינה רוצה לעזוב את הבית שבו היא גרה 40 שנים.
5. החשש מחוסר מעש ושעמום – הסבתא אינה מסכימה לגור במושב מרוחק, שקט ופסטוראלי.
ההתמודדות עם חששות אלו:
1. התמודדות עם החשש מפגיעה בניידות (בעקבות ראיה שנפגעה עם הגיל) – נסיעה במונית או נסיעה עם מלווה או מטפל / מלווה צמוד.
2. התמודדות עם החשש מאובדן הכנסות ומצב כלכלי ירוד (בעקבות הפסקת עבודה) – תמיכה פורמאלית ובלתי פורמאלית. תשלום צ'ק של הבת לחשמלאי.
3. התמודדות עם החשש מבדידות – מגורים בשכנות. הבת מציעה שהסבתא תגור קרוב למשפחה בעיר.
4. התמודדות עם החשש משינוי וניתוק – הבנות והמשפחה משוחחים ביניהם, ולבסוף מכבדים את רצונה ובחירתה של הסבתא לעבור ולגור ליד הבת הצעירה בכפר סבא, בבית משלה. המשפחה תדאג לבית יפה שהיא תאהב אותו. בנוסף תתאפשר הענות מהירה מצד המשפחה.
5. התמודדות עם החשש מחוסר מעש ושעמום – מעבר לעיר עם מרכזי קניות ובית כנסת.
יתרונות מגורים בקהילה:
1. קשר רציף ודאגה כנה מצדם של בני המשפחה מהמעגל הראשון - הבנות מתגייסות לעזרתה באופן תדיר. הן זמינות בטלפון, הן ישנו עימה כשהייתה מוגבלת עם גבס. הן דאגו וטיפלו בדירה, בבעיית החשמל, בפחד מפני הרעש באמצע הלילה, כשנעלמה ונסעה לביתה בחדרה ועוד.
2. חופש הבחירה לעשות ולנסוע לכל מקום על פי שיקול דעתה הבלעדי - הסבתא עברה לדירה שבמקום שהיא בחרה על פי רצונה. היא נסעה במונית לביתה הישן כשרצתה.
3. קרבה לנכדים - הסבתא הגיעה לביקור ושוחחה עם נכדה.
Comments